Obniżony wymiar czasu pracy

Każda pracownica – matka, powracająca do pracy, a mająca prawo do urlopu wychowawczego, może skorzystać z obniżonego wymiaru czasu pracy.

Wymiar etatu może zostać obniżony na cały okres, podczas którego można korzystać z urlopu wychowawczego. Wymiar taki obniża się na podstawie pisemnego wniosku, do którego pracodawca musi się przychylić. Wniosek należy złożyć na 21 dni przed powrotem do pracy. 
W sytuacji uchybienia tego terminu, obniżenie etatu musi nastąpić najpóźniej na 21 dni po złożeniu wniosku. Szczególna ochrona przysługuje od dnia złożenia wniosku i obowiązuje ona przez okres pierwszych 12 miesięcy korzystania z obniżenia wymiaru czasu pracy. Ochrona polega na zakazie rozwiązania czy wypowiedzenia stosunku pracy.

Wymiar czasu pracy nie może być niższy niż 1/2 etatu, brak jest uregulowań, dotyczących górnej granicy wymiaru etatu.

Wynagrodzenie jest proporcjonalne do wymiaru etatu.


Należy pamiętać, że obniżenie wymiaru czasu pracy wymaga aneksowania umowy o pracę – umowa nie ulega zmianie. Jest to istotne, gdyż spotkałam się kiedyś ze zmianą treści umowy, a jest to niekorzystne dla pracownicy.

Komentarze

  1. Dobrze wiedzieć na przyszłość :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zauważyłam, ze część kobiet u mnie w firmie korzysta właśnie z mniejszego etatu pracy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja z tego korzystam już 2 lata. Mam etat obniżony do 4/5. Finansowo mam podobnie co na macierzyńskim, ale za to 1 dzień tygodniowo wolny dla dzieci :)
    Warto byłoby temat rozwinąć ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Na szczęście (czy też czasem nieszczęście) mój czas pracy jest zupełnie nienormowany, a wynagrodzenie nie jest uzależnione od przepracowanych godzin. Ale info cenne, bo przyznam, że nie wiedziałem. ;)

    Pozdrawiam,
    Damian

    OdpowiedzUsuń
  5. przydatne wiadomości dla mam z maluszkami :D

    OdpowiedzUsuń
  6. dobrze że kobiety mogę z tego skorzystać post na pewno przyda sie wielu mamom

    OdpowiedzUsuń
  7. Co prawda na macierzyński się nie wybieram, ale myślę, że może się taki post przydać przyszłym mamom.Zwłaszcza kwestie związane z terminami.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo przydatna wiadomość. Dobrze, że jest coś takiego.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja właśnie drugi miesiąc korzystam z takiego prawa. Obniżyłam sobie etat o połowę, ponieważ Matylda nie skończyła jeszcze pięciu lat. Mam zdecydowanie więcej czasu dla dzieci i jednocześnie mogę na spokojnie pomyśleć o powrocie do dawnego zawodu :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Dobrze, że są takie uregulowania. Matka nie powinna się martwić, że nie ma do czego wracać po urlopie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Przydatna wiadomość, muszę o tym pamiętać ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Póki co przebywam na urlopie wychowawczym...jednak po powrocie będę musiała szukać pracy :-) w swoim zawodzie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Krótko, na temat, wszystko w pigułce :) pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Ślepaczki

Ja Pacze Sercem - adopcje kotów niewidzących

Popularne posty