Szczególna ochrona stosunku pracy w przypadku ogłoszenia likwidacji czy upadłości zakładu pracy

Czas ciąży od ukończenia trzeciego miesiąca ciąży, okres urlopu macierzyńskiego, rodzicielskiego, czy wychowawczego, a także praca w obniżonym wymiarze czasu pracy przez pierwsze 12 miesięcy podczas urlopu wychowawczego, daje szczególną ochronę stosunku pracy. Umowa o pracę nie ulegnie wypowiedzeniu przez pracodawcę. Istnieje jednak pewien wyjątek, mianowicie ogłoszenie przez pracodawcę upadłości i likwidacji, wówczas nie działa szczególna ochrona przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem umowy o pracę. W takiej sytuacji pracodawca wydaje świadectwo pracy z adnotacją, iż powodem rozwiązania stosunku pracy była właśnie upadłość lub likwidacja zakładu pracy. Zapis ten stanowi podstawę wypłaty zasiłku przez ZUS, który wypłaca zasiłek chorobowy w wysokości 100% w przypadku zwolnienia lekarskiego. Po porodzie również ZUS wypłaci zasiłek macierzyński i rodzicielski na takich samych zasadach jak pracownikowi. W przypadku urlopu wychowawczego już nie ma prawa do korzystania z urlopu wychowawczego.


Podstawa prawna: Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 Kodeks Pracy (Dz.U.1974, Nr 24 poz. 141 ze zm.), w szczególności art 177§4. Ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. 2010, Nr 77, poz. 512 ze zm.), w szczególności art 30.

Komentarze

  1. Może nasz kraj i prawo w nim są do bani, ale trzeba przyznać, że przepisy chroniące ciężarne i młode mamy są w miarę ok.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam koleżankę w stanach, która pracowała niemal do końca ciąży, bo jej umowa jest tak skonstruowana, że gdyby poszła na zwolnienie nie dostawałaby wynagrodzenia. U nas ta część prawa, która dotyczy ciężarnych jest naprawdę dobra.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten temat mnie jeszcze nie dotyczy, ale to dobrze, że mamy są chronione przez państwo.

    OdpowiedzUsuń
  4. Artykuł mnie jeszcze nie dotyczy, ale akurat te prawa u nas dla kobiet ciąży są bardzo przychylne :)
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  5. Dobrze, że u nas w tej sprawie jest dobrze ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Łał! Coś w Polsce jest lepsze niż w innych krajach? ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Choć nie jestem jeszcze mamą to warto takie rzeczy wiedzieć :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Gdzieś mi się kiedyś obiło o uszy, że w biurze sławnej strony na "W" o opiniach kosmetycznych po zmianie zarządu zwolniono kilka osób, w tym kobietę w ciąży, likwidując jej stanowisko. Być może to plotka, ale mimo wszystko takie rzeczy dzieją się w naszym kraju.
    Ja na szczęście mam dobrego pracodawcę i zapewnienie, że będę wspierana w ciąży i to nie bedzie ŻADEN powód do zwolnienia, jak to bywa w niektórych siedzibach... ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem, jest ochrona późniejsza, ale liczy się również psychika. Prawnie wszystko jest dość dobrze unormowane i na korzyść kobiet w ciąży/matek. ;)

      Usuń
    2. Likwidacja stanowiska pracy to wyjątkowa sytuacja, ale nawet wtedy pracownica nie pozostaje na lodzie.

      Usuń
  9. Lubię turaj wchodzić. Posty bardzo przydatne i fajnie się czyta. Nie jestem w ciąży,ale wielu ciekawych rzeczy się można dowiedzieć, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Ty ja zaszłam w ciążę mieszkałam zagranica i miałam taka umowę że zwolnili mnie w 5msc ciąży i dzięki lukom mieli do tego prawo. Zostałam bez środków do życia, bez szansy znalezienia pracy, bez zwolnienia, pensji i urlopu macierzyńskiego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To straszne, aż niepojęte i niby to my jesteśmy zacofanym krajem, a takie rzeczy się dzieją w tych bardziej rozwiniętych :(.

      Usuń
  11. Bardzo przydatny post ;) Dobrze, że przynajmniej to w Polsce wyszło "na dobre".

    OdpowiedzUsuń
  12. dobrze że chociaż u nas jest w miare dobrze;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Dobrze o tym wiedzieć, dziękuję! :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Ślepaczki

Ja Pacze Sercem - adopcje kotów niewidzących

Popularne posty