Czego nie należy mówić dziecku

Rozmawiałam kiedyś z psychologiem odnośnie zachowania w stosunku do dziecka. Między innymi omówiłyśmy sytuację z jej własnego życia. Niby banał, a jednak. Gdy była dzieckiem bawiła się z chłopakami, dokazywała i rozrabiała. Pewnego razu weszła na drzewo i spadła, obdzierając sobie kolano. Płakała i czuła się nieszczęśliwa. Na to jej matka powiedziała „A nie mówiłam, że tak będzie. Nie mazgaj się”. Tą sytuację pamięta po dziś dzień i ma za to żal do matki. Teraz, mając wiedzę psychologiczną i własne odczucia wie, że rodzic w takiej sytuacji nie powinien mówić „A nie mówiłem”, tylko przytulić i w współczuć dziecku bólu i cierpienia, pogłaskać po głowie i pocałować.

Też stosuję tą zasadę przytulania. Zawsze byłam przeciwnikiem mówienia „A nie mówiłam” komukolwiek, bo jeżeli coś się stało, coś złego, to tak osoba dostatecznie czuje się źle. Tym bardziej dziecko, które nie rozumie wielu spraw, albo sprawy te, dla nas banalne, dla dziecka są czymś niewyobrażalnie ważnym i wielkim.


Traktujmy swe dzieci jak dzieci, kochajmy i wspierajmy, nawet, gdy przed chwilą mówiliśmy, że stanie się to, co się wydarzyło.

Komentarze

Ślepaczki

Ja Pacze Sercem - adopcje kotów niewidzących

Popularne posty