Kiedy lekarz powinien wystawić zaświadczenie o ciąży potrzebne do becikowego?

Jest obostrzenie w tym zakresie, otóż lekarz udzielający świadczeń opieki zdrowotnej, które są finansowane ze środków publicznych powinien wystawić zaświadczenie potwierdzające pozostawanie pod opieką medyczną nie później niż od 10 tygodnia ciąży. Robi to bezpłatnie. Zaświadczenie może wystawić również położna.

Przepisem prawny regulującym tą zasadę jest art. 16 ust. 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, który wskazuje iż: „świadczeniobiorcy na podstawie ustawy nie przysługuje: zaświadczenie lekarskie lub zaświadczenie wystawione przez położną, wydawane na życzenie świadczeniobiorcy, jeżeli nie są wydawane dla celów uzyskania dodatku z tytułu urodzenia dziecka lub jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka.”

Z tego wynika, że zaświadczenie do becikowego stanowi wyjątek i świadczeniobiory przysługuje bezpłatnie. Dotyczy to usług udzielanych w ramach NFZ, a prowadzący gabinety prywatne mogą rządzić się swoimi prawami i takowej opłaty lekarz może oczekiwać. 

Należy jednak pamiętać, że takie zaświadczenie może być wystawione przez każdego lekarza, gdyż ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych oraz rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 14 września 2010 r. w sprawie formy opieki medycznej nad kobietą w ciąży, uprawniającej do dodatku z tytułu urodzenia dziecka oraz wzoru zaświadczenia potwierdzającego pozostawanie pod tą opieką – nie wskazują specjalizacji lekarza, który może wystawić takie zaświadczenie.


Zaświadczenie powinno być wystawione na podstawie dokumentacji medycznej, czyli karty przebiegu ciąży. Jeżeli ciąża była prowadzona przez kilku lekarzy, wystarczy zaświadczenie od jednego z nich.
Zdjęcie: http://dzieciok.pl/becikowe-2015-ile-i-dla-kogo-warto,143.html

Komentarze

  1. W Anglii w szpitalu zaraz po porodzie dostaje sie papiery do wypelnienia

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja miałam wystawione w 6 tygodniu ciąży :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Myelę, że dla mam które nie znają sie na przepisach Twój wpis będzie podpowiedzią.

    OdpowiedzUsuń
  4. Sama merytoryka! To lubię! Klaudia J

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja becikowego nie dostałam. Bo ciążę zaczęłam prowadzić w Holandii i choć mam holenderskie dokumenty to powiedzieli mi że nie interesują ich To, w Polsce prowadziłam ciążę od 22tc więc przepadł... Ale informacje przydatne

    OdpowiedzUsuń
  6. Dobrze przypominać o takich rzeczach. U mnie lekarz prowadzący pilnował aby wystawić takie zaświadczenie więc nie musiałam się martwić. Ale dobrze, że piszesz o takich sprawach bo niektóre mamy zapominają o takim zaświadczeniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lepiej zawczasu wiedzieć niż później szukać i załatwiać.

      Usuń
  7. Warto byłoby dodać komu becikowe przysługuje. Mnie niestety nie więc w ogóle nie śledziłam tych przepisów ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za uwagę :) może pojawi się oddzielny wpis na ten temat.

      Usuń

Prześlij komentarz

Ślepaczki

Ja Pacze Sercem - adopcje kotów niewidzących

Popularne posty